Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Československá thrashová scéna na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století byla tvořena vskutku pozoruhodnou mozaikou kapel, úspěšně se hlásících k tomuto hudebnímu stylu. Jednou z nich byli i FERAT, skupina pojmenovaná podle slavného filmového upírského auta, která v průběhu času zocelila nejednoho hudebníka z nepřehlédnutelné plzeňské líhně (namátkou jejími řadami prošli Daniel Krob, Radek Kroc nebo Radek Sladký).
Zřejmě nejvýraznější stopa, kterou se FERATu podařilo v domácích kovových dějinách zanechat, se jmenovala „Rainhold“ a šlo samozřejmě o debut, který v roce 1993 završil přerod původně heavymetalového tělesa, vzniknuvšího po odchodu některých členů z FATY MORGANY, v čistě thrashovou záležitost. Album pojmenované tak trochu atypicky ještě atypičtějším mužským křestním jménem vyšlo nejpozději ze všech debutů účastníků památného sampleru „Ultra Metal“ (nepočítám-li tedy MORIORR, jenž se své dlouhohrající premiéry „Masochrist“ dočkal až v roce 2007), na němž se mimochodem FERAT prezentovali skladbami „Warning You“ a „There´s Only A Little Time“, a snad i proto bylo nahráno už v jiné, do jisté míry okleštěné sestavě.
Na potenci kapely to ovšem nic neměnilo, zejména proto, že hlavní hnací motor a jediný zakládající člen Otakar Husák byl stále přítomen, respektive především zodpovědný za hudební náplň. Ta, jak už z podstaty věci vyplývá, byla zcela jednoznačně thrashově orientována a na tehdejší domácí scéně rozhodně nehrála nějaké druhé housle. Spolu s Alanem Reisichem za bicími (který v té době hrál zároveň v DEBUSTROLu) a basistou Martinem Ruttnerem totiž Ota Husák (někdy s vtipně přidávanou zkratkou „G.“ mezi jméno a příjmení) stvořil na „Rainholdovi“ komplexní thrashmetalovou kolekci jako z učebnice, jež disponovala všemi stylovými náležitostmi v potřebné kvalitě.
Pětatřicetiminutová nahrávka (i to byl koneckonců důležitý poznávací znak) měla zkrátka vše, co takový thrasher napříč všemi časy chce slyšet. Výborný a čitelný zvuk (z pražského Mida studia, což pro zajímavost nebylo studio nikoho jiného než Michala Davida) se zatraceně ostrými kytarami, nezbytná padnoucí sólíčka, sem tam drobné melodické kudrlinky, které ovšem nijak nerozmělňovaly všudypřítomné typické nervózní napětí, či skvěle štěkající zpěv/řev Oty Husáka. A všechno dohromady to odsýpalo o stošest a téměř magneticky zapadávalo do sebe jako kousky puzzle, které někdo původně rozházel do nepřehledného zmatku. Skladby jako „Dokonalej vrah“, „Rainhold“, „Toleun“ (s nezapomenutelným „chip´n´daleovským“ intrem), „Ninja“, „Blázen“ nebo „… ani jediná“ proto dodnes patří do zlatého fondu českého thrash metalu a vlastně celý „Rainhold“ spolu s nimi rovněž. Jsem si totiž naprosto jistý, že nejen v onom roce 1993 patřil k tomu absolutně nejlepšímu, co v téhle těžkotonážní metalové kategorii mezi dlouhohrajícími domácími alby vyšlo.
FERAT se ovšem hned po vydání „Rainholda“ tak trochu paradoxně na velmi dlouho odmlčeli, a když se zase vrátili k aktivní činnosti (v roce 1998 vyhráli soutěž „Rock Made in Gambrinus“ a díky tomu natočili druhé, eponymní album, někdy rovněž nazývané „Parapsychology“), bylo to už v jiné sestavě, v jiné náladě a samozřejmě především jaksi pozdě, což se promítlo i v tom, že už žádnou další díru do světa neudělali. Ale to už je vlastně poněkud jiný příběh…
1. Dokonalej vrah
2. Rainhold
3. Toluen
4. Ninja
5. Blázen
6. Krev v tvých očích
7. Útěk ze stínů
8. Strach
9. Zvíře v těle
10. ... ani jediná
11. Tvý druhý já
12. Warning You (Speed Version)
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.